(+40) 734 664 847 [email protected]

Ce sunt mai importante? Notele sau cunoştințele?

Din ce în ce mai puțini elevi îşi pun întrebarea aceasta. Pentru mulți, o notă de 10 şi de 9, sau chiar de 8, aduce zâmbetul pe buze, dar oare cu ce noțiuni vor rămâne cei care își vor umple carnetul de elev cu aceste cifre? Câți dintre ei vor folosi lucrurile învățate, mecanic sau sistematic, sau măcar şi le vor aminti?

Din primul moment în care un copil trece pragul şcolii este evaluat pe baza unor numere sau litere. Elevul primeşte note pentru tot ceea ce face: de la cum se comportă, la cât de frumos scrie şi până la cât de frumos pictează sau cât de repede aleargă. Pe baza acestor note se întocmeşte un clasament ce ierarhizează elevii unei clase/şcoli/județ/țară.

Niciunui părinte nu îi place ca făptura căreia i-a dat viață să vină acasă cu o notă mică, fie ea mai mică cu câteva zecimale față de cea a fiului vecinei de la patru. Copiii sunt comparați cu ceilalți pe baza unor litere şi cifre pe care mulți le-ar considera oglinda cunoştințelor pe care le posedă. Dar puțini se gândesc la cunoştințele cu care ei rămân după ce sunt evaluați. Elevii devin astfel, ceea ce mulți numesc, vânători de note, scorurile cât mai înalte la teste şi teze ajungând până în punctul de a fi numite obsesii.

Această ideologie de elev perfect este implementată în mințile majorității elevilor. Unii dintre ei ajung să-şi ia toate examenele cu note maxime, devin olimpici şi şefi de promoție, pe când alții ajung să fie comparați cu aceşti elevi de nota 10. Stima lor de sine descreşte considerabil, iar dragostea de carte se pierde pe drum. ,,Ce rost are să încerc când ştiu că voi avea o notă mai mică decât colega mea de bancă?”. Din nefericire, acest mod de gândire afectează performanțele şcolare şi din ce în ce mai puțini oameni realizează că notele nu reflectă inteligența unei persoane. Ați fi surprinşi să aflați că există nu una, ci nouă tipuri de inteligență – după cum afirmă psihologii.