(+40) 734 664 847 [email protected]

În urma hotărârii Ministerului Educației din data de 7 decembrie 2020, adresată CNSU, a fost aprobată prelungirea suspendării activităților care impun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea acestora în mediul online, exclusiv. Aceste măsuri sanitare, motivate de situația epidemiologică actuală, au avut un impact zdruncinător atât în rândul beneficiarilor de educație, cât și pentru cadrele didactice, schema de învățare schimbându-se complet.

Odată cu mutarea mediului de învățare din băncile de lemn ale școlilor în scaunele confortabile ale birourilor sau printre pernele paturilor, ni s-a schimbat și perspectiva asupra vieții de elev. Multitudinea de teme cerute de cadrele didactice, termenele limită, „vânatul” notelor, lipsa timpului și-au pus amprenta asupra elevilor neobișnuiți acestui mediu. Dintr-odată, confortul patului s-a transformat în stresul trezirii la primele ore ale dimineții pentru a pregăti diferite materiale pentru materiile din acea zi. Din dorința de a face cât mai multe, în cât mai puțin timp, am devenit olimpici la multitasking și, fără să ne dăm seama, neglijam pași esențiali din inițiala noastră rutină.

Mesele sau ieșirile în aer liber dintre ore păreau imposibile, termenele limită ale temelor sau eseurilor acaparându-ne în totalitate timpul. Odată cu aceste schimbări, au venit și problemele de sănătate ale elevilor. Durerile provocate de orele petrecute la birou, insomnie, alimentație haotică, oboseală și dioptriile crescute au avut un efect negativ enorm asupra sănătății elevilor.

Sănătatea mentală a fost afectată puternic, stresul, anxietatea și izolarea față de ceilalți membrii ai familiei având o influență negativă atât pentru persoanele din jurul nostru, dar și pentru noi ca indivizi. Detașarea față de familie din cauza temelor și stresului provocat de școală contribuie la izolarea noastră, anxietatea de a nu preda anumite lucrări la timp, sentimentul de a ”nu fii destul”, destul de deștept, destul de activ la oră, destul de implicat afectează foarte mult perspectiva unui copil în dezvoltare emoționala asupra sinelui. Cititul pentru pura plăcere și dorință de informare a individului devine un task nerealizabil, pasiunile și interesele externe învățământului fiind ignorate, progresul dezvoltării extrașcolare devenind stagnante.

În extrema contrară, folosirea surselor de informare de pe internet în mod excesiv, pentru orice tip de exercițiu, cât de mic, amplifică dorința elevului de a ”scăpa ușor” pentru ca mai târziu, acesta să fie obligat să învețe să ”învețe” . Ajutorul internetului nu este întotdeauna benefic, deoarece, în ciuda ușurării muncii, putem deveni dependenți de ajutorul altcuiva în loc să ne bazăm pe propriile puteri.

 Educația din momentul de față este diferită față de cea cu care eram obișnuiți, însă poate deveni un mediu relativ plăcut decât atunci când se va șterge ideea cadrelor didactice în legătură cu amplitudinea timpului de care dispunem de când ne aflăm acasă, mediu confortabil și vom funcționa cu toții pe înțelegere reciprocă.