(+40) 726 114 311 [email protected]
Consilierea psihologică în viața elevului- este oare esențială?

Consilierea psihologică în viața elevului- este oare esențială?

Psihoterapia sau consilierea psihologică se referă la o varietate de tehnici și metode folosite pentru a ajuta copiii si adolescenții care se confruntă cu probleme emoționale sau comportamentale. De ce este bine să mergem la psiholog? Din același motiv pentru care mergem la medicul de familie. Pentru că suntem interesați de propria sănătate și stare de bine.

Sunt o mulțime de copii care, înca din clasele mici, suferă de diferite tulburări comportamentale sau emoționale, iar una dintre cele mai frecvente este anxietatea, care poate fi un obstacol când vine vorba de educație. Pur și simplu te face să divagi de la ceea ce se întâmplă uneori și singurul lucru la care poți să te mai gândești este sentimentul de frică, chiar și de cei din jurul tău. Obstacolele pe care anxietatea, și nu numai, le pune educației sunt teama copilului de a întreba atunci când nu înțelege, emoțiile mult prea accentuate la un test sau la un examen și frica de eșec.

Dar avem psihoterapeuți în școli, corect? Da și nu. Psihoterapeuții din școli nu sunt la fel de eficienți ca cei particulari, asta e cert; dar de ce? Pentru că părinții care vor să-și ducă copilul la un psiholog aleg unul particular, iar numărul de copii care merg la psihologul școlii este aproape nul.

De cele mai multe ori, când ceilalti află că mergem la psiholog, ne etichetează drept anormali, iar părinții acționează când deja există o problemă, în loc să prevină apariția uneia. Care este rezolvarea problemei? Să normalizăm mersul la psiholog, indiferent ce psiholog alegem.
Sănătatea este pe primul loc, inclusiv cea mintală!

De ce e important să existe o relație bună elev-profesor

De ce e important să existe o relație bună elev-profesor

Relația elev-profesor trebuie să se asemene cu relația copil-părinte.

Încă din primii ani de şcoală, profesorii şi învățătorii primesc titulatura de părinte. Elevii sunt lăsați în grija şi supravegherea lor. Precum părinții biologici, profesorii iau elevii sub aripa dumnealor, împărtăşindu-le toate cunoştințele din dragoste pentru ceea ce fac şi pentru elevi.


Dar totuşi, dragostea de carte va înflori în sufletele elevilor dacă se tem de cel ce o plantează?


Mintea unui copil e colorată şi veselă, iar orice prezență care nu satisface aceste condiții va fi ignorată, în unele cazuri chiar disprețuită. Majoritatea elevilor nu învață din cauza profesorilor, ori o fac de teamă, nerămânând cu ceva din lecții un timp îndelungat. O sămânță nu trebuie plantată cu forța sau cu ură. Până şi plantele au nevoie de muzică şi armonie ca să crească.


Dragi elevi, profesorii sunt prietenii şi părinții voştri. Ascultați-le sfaturile şi respectați-i.


Dragi profesori, elevii sunt copiii dumneavoastră. Apropiați-vă de ei. Încercați să înțelegeți că elevul nu este mai prejos. Acceptați părerile elevilor. Ascultați-le opiniile şi veți fi surprinşi să observați cât drag vor prinde ei de dumneavoastră şi de materia pe care o predați. Totul trebuie făcut în armonie, altfel nimic nu se sincronizează.

Vești importante de la Ministerul Educației și Cercetării! Discuții în privința elaborării ,,Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România – SMART–Edu’’!

Vești importante de la Ministerul Educației și Cercetării! Discuții în privința elaborării ,,Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România – SMART–Edu’’!

În data de 20 noiembrie 2020 a avut loc, în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, o consultare publică la care au participat industria IT și societatea civilă, a cărei scop a fost elaborarea ,,Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România – SMART–Edu ’’ , ministrul Educației susținând că implementarea acestui proiect la nivel național este, în acest moment, o prioritate.

Ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a declarat în deschiderea evenimentului următoarele: „Digitalizarea educației reprezintă un proiect prioritar pentru mandatul meu de ministru. Este un angajament îndrăzneț pentru generațiile viitoare, pe care toți miniștrii educației trebuie să și-l asume în următorii ani, indiferent de culoarea politică. Această strategie trebuie să devină un proiect de țară, pentru că, dacă ne dorim să construim o Românie modernă, trebuie, în primul rând, să construim o Românie educată”

„Cuvintele sunt prea puține pentru a mulțumi tuturor partenerilor care au fost alături de noi nu numai astăzi, ci în toată această perioadă în care s-au implicat activ în susținerea activităților de învățare în mediul online. Doresc să-i asigur că eforturile lor sunt esențiale în această transformare de paradigmă pe care am inițiat-o:Școala SMART – Școală Modernă, Accesibilă, Bazată pe Resurse și Tehnologii digitale”,a susținut Jean Badea, subsecretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării.

Noile programe ale Evaluării Naționale – Cu adevărat o schimbare în bine  ?

Noile programe ale Evaluării Naționale – Cu adevărat o schimbare în bine ?

Noile programe ale Evaluării Naționale sunt total diferite față de ce știam până acum, absolvenții clasei a VIII-a , generația 2020-2021, fiind debutanții acestei noi structuri. Se presupune că această generație a avut o programă diferită și manuale noi care să îi pregătească pe elevi pentru acest tip de examen, însă, pentru majoritatea, nu a fost cazul.

Noile subiecte au ca scop valorificarea atenției elevilor, capacitatea de înțelegere a mesajului textului și exprimarea liberă, însă schimbarea programei examenului nu este eficientă fără schimbarea programei școlare și a modalităților de predare, schimbare ce nu a avut loc.

Elevii din clasele V – VIII  învață, respectiv memorează, aceeași materie învechită și utilizează aceleași manuale depășite. Un elev de clasa a VIII –a este nevoit să uite tot ce a învățat până atunci și să dobândească într-un singur an școlar, în situația de față în mediul online, aceste capacități apelând, în cele mai multe cazuri, la un meditator deoarece programa nu îl ajută să treacă cu succes de primul examen important din viața sa.

O schimbare este indispensabilă, dar aceste schimbări trebuie atent analizate și este necesară luarea în calcul a tuturor cazurilor și tipologiilor de elevi. Schimbarea programei Evaluării Naționale în acest moment doar va pune în dificultate elevii, dar și profesorii deoarece și cadrele didactice trebuie să se familiarizeze cu noile tipuri de subiecte pentru a pregăti, pe cât posibil, elevii.

De ce este important să avem o cultură generală dezvoltată

De ce este important să avem o cultură generală dezvoltată

Termenul de cultură generală se referă la ,, cunoaşterile de orice natură pe care un individ le posedă”, după cum defineşte Wikipedia. Mai simplu, termenul se referă la noțiunile, din diferite domenii, pe care cineva la deține. Această cultură generală se dezvoltă diferit în funcție de fiecare persoană, dar de ce e totuşi important să avem o cultură generală bine dezvoltată?


Pentru început ne vom uita la momentele în care aceasta îşi începe formarea. După cum îi spune şi numele, şcoala generală este momentul în care bazele cunoştințelor elevilor sunt create cărămidă cu cărămidă. Mai apoi, în liceu, elevul este considerat suficient de matur încât să decidă ce vrea să învețe şi să facă mai departe. Interesele lui vor fi astfel prioritizate. Cultura lui generală se va dezvolta numai pe alocuri. Însă, o bază bună dobândită din clasele gimnaziale, poate chiar şi primare, va oferi elevului un avantaj în ceea ce priveşte cultura sa generală.


Până la urmă, cu ce ne ajută cultura generală?


Cu toții vom ajunge oameni respectabili ai societății, ocupând funcții cât mai înalte. Ne vom învârti în cercuri de diverse statuturi sociale. Vom discuta cu tot felul de oameni şi ar fi păcat ca, la cunoştințele noastre excepționale dintr-un anumit domeniu, să nu aducem şi nişte cunoştințe generale.

Nu se ştie niciodată cum o problemă dintr-un domeniu îşi poate găsi jumătate din soluție în alt domeniu. Nu se ştie niciodată cum cineva va aduce în discuția liberă un alt subiect. Aici nu mă refer strict la materiile şcolare, noi, ca ființe raționale şi dezvoltate ce suntem, trebuie să deținem nişte informații elementare, de orice tip: fie că țin de literatură, de istorie, de matematică, de artă, de cinematografie şi aşa mai departe.

Toate formează un tot unitar. Sunt şi suntem împreună, nu separat.


Cultura generală joacă un rol important în societate şi în felul în care eşti privit. Nu e prea târziu să-ți dezvolți cultura generală!

Cum să îți faci orele de curs mai interesante și mai plăcute în mediul online

Cum să îți faci orele de curs mai interesante și mai plăcute în mediul online

Întotdeauna ne-am dorit ca școala să fie mai ușoară și mai plăcută, să nu mai terminăm orele și să simțim oboseală, să nu mai ajungem acasă și să fim siliți să facem niște teme de care nu avem chef. Odată cu trecerea în mediul online a școlii, mulți elevi s-au bucurat la gândul că lucrurile se vor schimba, însă multe dintre ele au rămas la fel.

Știind și înțelegând toate aceste probleme, am venit în ajutorul vostru cu câteva idei pentru a vă ușura și a vă face orele de curs mai plăcute:

  1. Problema principală este faptul că mulți dintre noi studiem la un liceu cu program de dimineață, iar trezitul nu este tocmai cel mai bun prieten al nostru: această problemă se poate rezolva cu ajutorul creări unui mediu mai plăcut, constituit din achiziționarea unui videoproiector și găsirea unui spațiu potrivit pentru acesta; odată ce te trezești, îți faci o ciocolată caldă, pornești videoproiectorul, te conectezi la oră și poți să fii mult mai concentrat aflându-te într-un mediu mai lejer, decât în fața unui laptop, timp de 6-7 ore pe zi;
  2. O altă problemă majoră este faptul că trebuie să scriem și să fim constant atenți pentru a nu pierde șirul de informații transmise: cu ajutorul unei tablete și a unui instrument birocratic, scrisul va deveni mult mai ușor, deoarece poți scrie stând în pat și notând pe tabletă lecția pe care ți-o expune videoproiectorul;
  3. Dacă totuși nu poți să ții pasul cu profesorii, poți să îți cumperi un reportofon specific jurnaliștilor, cu ajutorul căruia poți să înregistrezi ora, conformându-te în același timp cu regulamentul, dar putând să beneficiezi și de ascultarea lecției ori de câte ori ai nevoie;
  4. O altă posibilitate pentru a ocoli oboseala este să îți faci un suport de laptop, pentru a putea să stai și în pat și să uiți de dureri de spate cauzate de scaun;
  5. Pentru elevii care urmează un liceu cu program de amiază, timpul pentru ore și cel dedicat pentru lecții și învățat, poate fi foarte dificil de împărțit: poți începe prin ținerea unui calendar al temelor, pe care să îl colorezi și să îl faci foarte vesel, încât să îți mărească pofta de scris; învățatul este destul de dificil, mai ales atunci când lecția din clasă nu este suficient de înțeleasă de către elev, astfel pentru a ușura învățatul, mai ales după terminarea orelor, poți să încerci prin crearea unor hărți mintale, care să conțină numai informațiile utile sau alcătuirea unui portofoliu online, în care să te înregistrezi spunând lecția, iar după aceea să o asculți de mai multe ori.
Este importantă consilierea în carieră pentru elevii de liceu?

Este importantă consilierea în carieră pentru elevii de liceu?

Odată ce ajungem la liceu, ne confruntăm constant cu întrebarea: Ce vrei să te faci când vei fi mare? Cu toate că pare o întrebare oarecare, în spatele ei se ascunde întreaga ta viață și carieră. De acest răspuns depinde întregul  curs al vieții tale. Suntem conștienți că ne plac multe lucruri și avem abilitățile necesare pentru a le practica, însă nu toate meseriile vor fi necesare și stabile în viitor.

Foarte mulți dintre noi am cunoscut acele situații, în care părinții vin obosiți și plictisiți acasă după o zi lungă de muncă, iar evident atunci apare problema: Și noi vom fi la fel de stresați și de alertați de ritmul cotidian ca părinții noștri, astfel că vom uita să ne relaxăm și să petrecem timp cu copiii noștri? Consider că, ajutorul consilierei în carieră este foarte important. Prin ea ne putem face o idee despre viitor, dar vom putea și să analizăm foarte bine ceea ce ne alegem.

Un astfel de proiect a demarat și Universitatea din Pitești, în anul 2016, proiect intitulat  “Informarea, consilierea și orientarea în carieră a elevilor argeșeni, pentru creșterea accesului la învățământul superior în condiții de echitate și incluziune socială – AG-GUIDING-CAREER”. Acest proiect avea ca scop creșterea nivelului de informare în rândul elevilor, privind viitoare cariere, dar și beneficiile și sarcinile care vin odată cu acestea. Un alt scop a fost dezvoltarea mentoratului între studenți și elevi, cu ajutorul unor ateliere de lucru în cadrul liceelor. Unele dintre cele mai importante activități derulate au fost: “Zilele Carierei” și întâlnirile dintre elevi-angajatori-studenți voluntari.

Cum am spus, această consiliere este necesară, astfel că am cerut părerea unor elevi care au fost implicați în proiect:

“Această consiliere este importantă, deoarece nimeni nu s-a născut învățat , iar pentru a ajunge sus în carieră  ai nevoie de îndrumători, fie ei profesori, părinți, rude sau prieteni.”

“Mi s-a părut cu adevărat important acest concept, deoarece ma ajutat personal să mă organizez mai bine, a contribuit la dezvoltarea mea personală  și m-a ajutat să îmi ating obiectivele.”

“A fost foarte importantă această experiență deoarece mulți elevi  nu își descoperiseră înca pasiunile reale și nu știau ce vor urma pe viitor. Un consilier a fost de mare ajutor și fiecare liceu ar trebui să dispună de unul. Ar fi un ajutor neprețuit.”

Cum putem înțelege și aplica termenul de autoeducație?

Cum putem înțelege și aplica termenul de autoeducație?

Autoeducația pare un termen nou, complex, însă acesta a fost folosit, de-a lungul istoriei, pentru a defini capacitatea unui individ de a răspunde de propria educație, de a-și îmbunătăți cunoștințele (nu doar academice).

Părinții noștri au trăit alte vremuri și nu toți sunt foarte adaptați la situațiile curente. Nu au cine știe ce cunoștințe când vine vorba despre parenting-ul modern. Ei se comportau corespunzător de frica părinților. În zilele noastre, părinții nu mai sunt la fel de stricți, iar noi începem să ne cunoaștem drepturile.

Așa cum noi gândim diferit, părinții fiecăruia dintre noi gândesc diferit și se implică în educația noastră mai mult sau mai puțin. Aceștia ne învață lucruri de bază: bunul simț, bunele maniere; ne încurajează să învățăm și să fim cuminți, dar nu ne învață nimeni cum să învățăm și cum să reacționăm la comportamentele celor din jur sau la consecințele propriilor acțiuni; acestea sunt lucruri pe care trebuie să le învățăm singuri. Cum facem asta? Ne autocunoaștem și ne maturizăm.

Reflectăm asupra propriei persoane și ne dăm seama la ce suntem buni și ce vrem să facem, apoi ne fixăm un scop. Dacă deja avem un obiectiv și avem impresia că nu o sa ajungem niciodată la el, ceea ce trebuie să schimbăm este mentalitatea. Trebuie să avem încredere în noi, motivație, să renunțăm la procrastinare și să muncim din greu, acum, nu mai târziu. Responsabilitatea o dobândim pe parcurs, formându-ne obiceiuri noi, constructive, cum ar fi cititul și minimalizând timpul pe care îl pierdem de exemplu pe jocurile video sau pe rețelele de socializare. Succesul va veni și el dacă muncim; nu mult, ci eficient.

În concluzie ceea ce suntem și ceea ce vom fi depinde doar de ceea ce vrem să fim, de alegerile pe care le facem acum.

Abuzurile legislative existente în cadrul unităților de învățământ

Abuzurile legislative existente în cadrul unităților de învățământ

Din păcate, una dintre marile probleme ale învățământului românesc este reprezentată de încălcarea drepturilor elevilor, drepturi pe care mulți dintre aceștia nici măcar nu le cunosc.

Unul dintre cele mai des întâlnite abuzuri legislative din cadrul școlilor românești este notarea elevilor, folosită adesea ca mijloc de coerciție, fapt interzis în Regulamentul de Organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniversitar din România (articolul 113, alineatul 3). De asemenea, conform Statutului Elevului, aceștia au dreptul de a fi informați cu privire la calificativele obținute înainte de consemnarea acestora în catalog. Rezultatele testelor scrise trebuie comunicate în maxim 15 zile lucrătoare și pot fi contestate de către elevi.

Pedepsele corporale, agresiunea verbală și orice tip de tratament discriminatoriu sunt strict interzise în cadrul unităților de învățământ, în ciuda faptului că sunt destul de frecvente, atât între elevi, cât și între elevi și cadrele didactice.

Deși nu este permis, în unele cazuri elevilor li se limitează accesul la educație fie prin impunerea efectuării serviciului pe școală, fie prin interzicerea accesului la cursuri a celor ce nu poartă uniformele impuse de unitățile de învățământ din care fac parte.

Un lucru destul de cunoscut atât elevilor, cât și profesorilor, este acela că învățământul preuniversitar este gratuit. Totuși, în majoritatea școlilor din țară, elevilor li se cere în continuare un fond al clasei, astfel încât să-și poată asigura materialele necesare desfășurării cursurilor.

Statutul Elevului amintește alte două drepturi ale elevilor: de a primi informații despre planificarea materiei pe parcursul întregului semestru și de a participa, doar din proprie inițiativă, la olimpiade, concursuri școlare și alte activități extrașcolare. Totuși, adesea elevii sunt înscriși în diferite concursuri fără a li se cere părerea.

Chiar și în cadrul cursurilor online, drepturile elevilor sunt încălcate. Mulți dintre profesori consemnează absențe în catalog, chiar dacă elevii sunt prezenți, doar din cauza faptului că aceștia refuză să își activeze camerele în timpul orelor de curs.

Cum să îți petreci timpul liber și cum să îți organizezi activitățile și sarcinile de făcut

Cum să îți petreci timpul liber și cum să îți organizezi activitățile și sarcinile de făcut

Odată cu venirea situației de urgență, dar și cu pandemia, am fost nevoiți să petrecem o mare parte din timp în casă, renunțând la activitățile pe care le desfășuram înainte. În prezent, pandemia este înca aici, iar noi suntem obligați să ne organizăm timpul liber, dar și timpul pentru îndeplinirea sarcinilor pe care le avem

Dacă nu ai idee ce ai putea să faci în timpul liber, acesta fiind și timpul de relaxare și de evadare din cotidian, o să îți prezint câteva idei utile: dacă înainte pentru a te menține în formă mergeai la sală și făceai plimbări lungi prin parc, admirând peisajul și bucurându-te de aerul curat, acum le poți înlocui cu o ședință de cardio online, urmărind videoclipuri făcute de antrenori acreditați sau poți, pur și simplu, să faci câteva exerciții  care să îți aducă o stare confortabilă, iar aerul curat poate fi înlocuit cu o ieșire cu capul pe geam, în care să te bucuri de aerul proaspăt sau aerisește camera timp de câteva minute; ieșirea la suc sau la cafea împreună cu prietenele/ prietenii tăi, poate fi înlocuită cu succes de o conferință video la care să îți faci un suc natural de casă și să  te bucuri de ultimele bârfe apărute în grupul vostru; printre activitățile desfășurate frecvent se află mersul la cinema, acesta este înlocuit cu brio de serile lungi acompaniate de o ciocolată caldă și o pătură groasă în care te uiti la seriale și filmele preferate pe Netflix

Dacă pe toate acestea le știai deja, îți ofer o activitate creativă, care îți va scoate la iveală creativitatea și spiritul de copil: ia o agendă cu foaie velină, multe culori și carioci, decupează imagini, achiziționeaza-ți stickere și începi să așterni pe foaie gânduri, această metodă poate fi utilizată foarte bine  și atunci când nu te ia somnul, deoarece odată ce îți împărtășești gândurile sau le scrii, acestea vor deveni  mai puțin interesante și nu îți vor mai ocupa serile.

În cazul organizării lucrurilor de făcut, poți să îți faci un planner colorat sau să le scrii sub formă de calendar, astfel că atunci când îl răsfoiești, starea ta de spirit va fi una mai bună și vei avea chef să te apuci de treabă.